Abstract | Tema ovog akademskog rada je prikazivanje aktualnog pravnog uređenja potrebnog za postavljanje, održavanje, korištenje te unapređenje infrastrukture potrebne za provođenje funkcionalne i teritorijalno sveobuhvatne elektroničke komunikacijske mreže pete generacije (dalje u tekstu: 5G i 5G Mreža). Razvoj 5G mreže i 5G tehnologija je od velike važnosti kako za Republiku Hrvatsku tako i za Europsku Uniju, štoviše, pristup internetu velikih brzina, s brzinama većim od 1 gigabita, sa simetričnom brzinom pristupa i prema korisniku i od korisnika, navodi se kao strateški cilj europske unije naveden u Komunikaciji Europske Komisije Europsko gigabitno društvo 2025.
Elektronička komunikacijska infrastruktura je nužna za funkcioniranje elektroničke komunikacijske mreže, koja je esencijalna za funkcioniranje kako privatnog tako i javnog sektora. Jasan trend oslanjanja brojnih djelatnosti na elektroničke komunikacijske mreže samo je potenciran Covid 19 pandemijom kada su i djelatnosti koje prije nisu koristile elektroničke komunikacijske mreže počele iste koristiti s velikim uspjehom. Mogućnosti pružanja javnih usluga putem elektroničkih komunikacijskih mreža kao i bankarskih i zdravstvenih usluga uz već postojeće, jasno upućuje da će se u budućnosti korištenje mreža još i povećati, vjerojatno do sad nepojmljivih razmjera.
Aktualni prijelaz tehnologija s četvrte generacije na petu očekuju velike promjene u tehnologiji. Očekuje se uvođenje i korištenje novih ideja i aplikacija u gospodarstvu i javnoj upravi, riječ je o modernim industrijama poput digitalizacije proizvodnih procesa, interneta stvari tzv. Internet of Things, pametnih gradova, pametnih „autonomnih“ vozila i Big Data - podataka velikih količina. Da bi se isti ostvarili potrebna je velika količina podataka koja će se prenositi elektroničkim komunikacijskim mrežama. Broj potencijalnih korisnika širokopojasnog pristupa će biti znatno uvećan te neće više biti ograničen samo na fizičke osobe i osobne korisničke uređaje, već će uključivati čak i kućanske uređaje, industrijske uređaje i autonomna vozila. Nove izazove predstavlja i to da će dio navedenih uređaja biti pokretan, njihove zahtjeve za povezivanjem će morati u potpunosti moći ispuniti napredne bežične mreže.
Kako bi korištenje tehnologije i ostvarenje tehnologije postiglo željene učinke u stvarnom vremenu, te kako bi se razvijala u željenom smjeru u budućnosti potrebno je ostvariti smislen aktualan zakonodavni okvir. Potrebna pravna pravila omogućuju nesmetan razvitak te smisleno korištenje tehnologije u okvirima potrebnim kako bi društvo moglo funkcionirati na željen način.
S obzirom na to da je proces globalizacije direktno povezan s razvitkom elektroničkih komunikacijskih mreža i više i manje povezanih tehnologija, potrebno je promatrati i razvitak pravnih pravila telekomunikacija ne samo na nacionalnoj ili regionalnoj već i na globalnoj razini uzimajući u obzir kulturološke razlike, nejednakosti u know how i drugim brojnim preprekama.
Prema tome potrebno je pristupiti ovoj temi interdisciplinarno. Prvenstveno je potrebno shvatiti razvitak tehnologije, te što ona jest i njezine mogućnosti kako bi se razumjela pravna pravila koja jasno nisu sama sebi svrha, te se na isti način može anticipirati buduće mogućnosti i potrebe tehnologije kako bi se pravnim pravilima mogla anticipirati buduća rješenja i mogući problemi. Sukladno tome prvi dio rada te kroz rad bit će objašnjenja aktualnih te predviđenih povezanih tehnologija, zatim aktualno pravno uređenje instituta prava puta u Republici Hrvatskoj i usporedba instituta prava puta sa stvarnopravnim institutima služnosti. |
Abstract (english) | The subject of this academic thesis is to present the current legal framework necessary for the deployment, maintenance, use and enhancement of the infrastructure required to implement a functional and territorially integrated fifth generation electronic communications network (hereinafter: „5G“ and „5G networks“). The development of 5G networks and 5G technology is of great importance for the Republic of Croatia and the European Union, and high-speed internet access of more than 1 gigabit, with symmetrical access speeds to both the user and the user, is listed as a strategic objective of the European Union, as stated in the European Commission's Communication European Gigabit Society 2025.
Electronic communications infrastructure is necessary for the operation of the electronic communications network, which is essential for the private and public sectors. The clear trend of many activities relying on electronic communications networks was reinforced by the Covid 19 pandemic, when even the activities that had not previously used electronic communications networks started to use them with great success. The potential for the provision of public services over electronic communications networks, as well as banking and health services, in addition to existing services, clearly shows that the use of networks will increase even more in the future, probably to an unprecedented extent.
The current transition of technologies from the fourth to the fifth generation anticipates major changes in technology. It is expected to introduce and apply new ideas and applications in business and public administration, i.e. modern industries such as the digitalisation of production processes, the Internet of Things, the so-called "IoT",smart cities, smart "autonomous" vehicles and Big Data. To achieve this, large amounts of data is necessary to be transmitted by electronic communication networks. The number of potential broadband customers will increase significantly and will no longer be limited to individuals and personal consumer devices, but will even include household appliances, industrial appliances and autonomous vehicles. The new challenges include that some of these devices will be mobile and their connectivity requirements will have to be fully met by advanced wireless networks.
For technology to be used and realised to achieve the desired effects in real time and to develop in the desired direction in the future, a meaningful current regulatory framework must be achieved. The necessary legal rules allow for the smooth development and meaningful use of technology within the framework necessary for society to function in the desired way.
Given that the process of globalisation is directly linked to the development of electronic communications networks and interconnected technologies, it is also necessary to take into account the evolution of telecommunications legal rules not only at national or regional level, but also at global level, taking into account cultural differences, inequalities in knowledge and other numerous barriers.
Therefore, there is a need for an interdisciplinary approach to this topic. First of all, it is necessary to understand the development of technology and what it is and its possibilities in order to understand legal rules, which are obviously not of purpose for themselves, but in the same way we can anticipate the future possibilities and needs of technology in order to anticipate future solutions and possible problems with legal rules. Accordingly, the first part of the work and throughout the work will be an explanation of current and foreseen related technologies, then the current legal regulation of the Right of Way institute in the Republic of Croatia and a comparison of the Right of Way institute with property law institutes, including easement right. |