Naslov Razmjena informacija u poreznim stvarima u Republici Hrvatskoj
Naslov (engleski) Exchange of information in tax matters in the Republic of Croatia
Autor Katarina Jurakić
Mentor Irena Klemenčić (mentor)
Član povjerenstva Irena Klemenčić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tereza Rogić Lugarić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Hrvoje Arbutina (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Pravni fakultet (Financijsko pravo i financijska znanost) Zagreb
Datum i država obrane 2022-09-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pravo
Sažetak Ovaj rad se bavi temom razmjene informacija u poreznim stvarima u Republici Hrvatskoj. U radu je prikazan normativni razvoj razmjene informacija u poreznim stvarima. Rad se ukratko osvrće na FACTA-u. U radu se navode neki opći instituti razmjene informacija prema Arbutini i Rogić Lugarić, a to su: postupanje po zahtjevu, primjena službenog jezika, povratna informacija, korištenje informacija i dokumenata i ograničenja. Također se navode i načela koja se primjenjuju u administrativnoj suradnji prema Arbutini i Rogić Lugarić, a to su sljedeća načela: načelo prednosti uobičajenih izvora, načelo jače pravne snage nacionalnog zakonodavstva, načelo uzajamnosti i načelo čuvanja tajnosti podataka i javnog poretka. Administrativna suradnja obuhvaća: razmjenu informacija na zahtjev, spontanu razmjenu informacija, automatsku razmjenu informacija, druge oblike administrativne suradnje te uzajamnu pomoć pri naplati tražbina i drugih javnih davanja. Razmjena na zahtjev prema članku 15. Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza definirana je kao razmjena informacija na temelju zahtjeva države članice koja šalje zahtjev državi članici koja prima zahtjev. Spontana razmjena prema Zakonu regulirana je kao nesustavna dostava informacija drugoj državi članici u bilo kojem trenutku i bez prethodnog zahtjeva. Zakonom o administrativnoj suradnji u području poreza automatska razmjena informacija definirana je kao sustavna dostava unaprijed određenih informacija drugim jurisdikcijama ili drugim državama članicama o rezidentima tih jurisdikcija ili tih država članica, bez prethodnog zahtjeva i u unaprijed utvrđenim redovitim razdobljima. Osobito je dinamičan razvoj automatske razmjene informacija. Automatska razmjena informacija se provodi kao automatska razmjena informacija o dohotku i imovini, automatska razmjena informacija o financijskim računima, automatska razmjena informacija o prethodnim poreznim mišljenjima s prekograničnim učinkom i prethodnim sporazumima o transfernim cijenama, automatska razmjena informacija o izvješćima po državama te automatska razmjena informacija o prekograničnim aranžmanima o kojima se izvješćuje. Drugi oblici administrativne suradnje obuhvaćaju: nazočnost u službenim prostorijama i sudjelovanje u službenim ili upravnim radnjama (suradnja službenika), usporedni nadzor i zahtjev za prosljeđivanje obavijesti. Administrativna suradnja je potrebna kako bi države zbog međunarodnog poreznog planiranja odnosno međunarodnog zakonitog i nezakonitog izbjegavanja porezne obveze izbjegle narušavanje nacionalnih poreznih osnovica odnosno smanjenje izvora financiranja državnih rashoda. Također, potreba za razmjenom informacija proizlazi iz činjenice da građani nastoje na brojne načine premještanjem svoje imovine izbjeći plaćanje poreza te na taj način oštećuju državni proračun. Izlaz iz te situacije je administrativna suradnja (razmjena informacija) poreznih administracija koja omogućuje utvrđivanje svjetskog dohotka poreznih rezidenata te ostvarenje postavki načela pravednosti u oporezivanju.
Sažetak (engleski) This paper deals with the topic of information exchange in tax matters in the Republic of Croatia. The paper presents the normative development of information exchange in tax matters. The paper briefly reviews FACTA. The paper mentions some general information exchange institutes according to Arbutina and Rogić Lugarić, namely: processing according to request, application of official language, feedback, use of information and documents and restrictions. Also stated are the principles that are applied in administrative cooperation according to Arbutina and Rogić Lugarić, which are the following principles: the principle of the advantage of common sources, the principle of stronger legal force of national legislation, the principle of reciprocity and the principle of preserving the secrecy of data and public order. Administrative cooperation includes: exchange of information on request, spontaneous exchange of information, automatic exchange of information, other forms of administrative cooperation and mutual assistance in the collection of claims and other public duties. Exchange on request according to Article 15 of the Law on Administrative Cooperation in the Tax Area is defined as the exchange of information based on the request of the member state that sends the request to the member state that receives the request. Spontaneous exchange according to the Law is regulated as non-systematic delivery of information to another member state at any time and without prior request. According to the Law on Administrative Cooperation in the Tax Area, automatic exchange of information is defined as the systematic delivery of predetermined information to other jurisdictions or other member states about residents of those jurisdictions or those member states, without prior request and in predetermined regular periods. The development of automatic information exchange is especially dynamic. Automatic exchange of information is carried out as automatic exchange of information on income and assets, automatic exchange of information on financial accounts, automatic exchange of information on previous tax opinions with cross-border effect and previous agreements on transfer pricing, automatic exchange of information on reports by country and automatic exchange of information on reportable cross-border arrangements. Other forms of administrative cooperation include: presence in official premises and participation in official or administrative actions (cooperation of officials), comparative supervision and request for notification. Administrative cooperation is necessary in order for states to avoid distortion of national tax bases, i.e. reduction of sources of financing state expenditures, due to international tax planning, i.e. international legal and illegal avoidance of tax obligations. Also, the need for information exchange stems from the fact that citizens try to avoid paying taxes by moving their property in numerous ways, thus damaging the state budget. The way out of this situation is the administrative cooperation (exchange of information) of the tax administrations, which enables the determination of the worldwide income of tax residents and the realization of the principles of fairness in taxation.
Ključne riječi
- Zakon o administrativnoj suradnji u području poreza
- administrativna suradnja
- načela
- razmjena na zahtjev
- spontana razmjena informacija
- automatska razmjena informacija
- drugi oblici administrativne suradnje
Ključne riječi (engleski)
- Law on administrative cooperation in the field of taxes - administrative cooperation - principles - exchange on request - spontaneous exchange of information - automatic exchange of information - other forms of administrative cooperation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:199:477876
Studijski program Naziv: Porezni studij Vrsta studija: stručni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: stručni/a prvostupnik/prvostupnica porezne struke (bacc. admin. tribut.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-09-16 12:01:16