Sažetak | Institut priznanja odluka državnih sudova i državnih tijela, kao i drugih entiteta s javnim ovlaštenjima kojima se odlučuje o materijalnim pravima, u svojim počecima je imao ograničeni domašaj, jer su se učinci odluka priznavali samo unutar pravnog poretka države čiji je sud donio odluku. No, ukazivala se potreba da se njezini učinci protegnu i na područje druge države kako se u njoj ne bi morao ponovno pokretati postupak. Ono je još uvijek predmet znanstvenog i istraživačkog rada pravnika, posebice onih koji se bave međunarodnim privatnim pravom. Treba li i uz koje pretpostavke djelovati sudska odluka i izvan područja države čiji ju je sud donio predstavlja još uvijek aktualno pitanje, jer u modernim globalizacijskim trendovima koji ne poznaju i/ili ne priznaju državne granice, eksteritorijalno djelovanje sudskih odluka predstavlja osnovu supranacionalne pravne sigurnosti, gdje se državna sudbena suverenost javlja kao jedan od ograničavajućih faktora. Stoga primjena principa suvereniteta isključivala bi mogućnost da akti jedne države pravno djeluju na području na kojemu svoju vlast vrši druga država. Moderno je vrijeme ipak problem priznanja stranih sudskih odluka moderniziralo, jer je upravo suvremena međunarodna razmjena ljudi i dobara dosegla ogromne razmjere i povećala važnost ostalih grana prava koje reguliraju situacije sa stranim elementom te na taj način nametnula potrebu da se pravna pravila prilagode sadašnjem stanju odnosa među državama. Kao jedno od pravnih sredstava zaštite državne suverenosti, institut priznanja stranih sudskih odluka, inkorporiran je i u hrvatski pravni sustav kroz ZRSZ, koji u usporedbi sa UZZPP,ima jedan korak naprijed u modernizaciji jugoslavenskog prava u oblasti priznanja stranih odluka, upravo odlikom olakšanog priznanja i izvršenja stranih sudskih i arbitražnih odluka. Neki od zahtjeva koji su u UZZPP bili predviđeni za priznanje radikalno su modificirani i moderirani, u nekim slučajevima se od određenih zahtjeva odustalo. ZRSZ, pak s druge strane, se najmanje udaljio od UZZPP u pogledu postupka za priznanje, gdje su odredbe u ZRSZ gotovo jednako tako nepotpune i nedovoljne kao i u UZPP, i ostavile su isto tako puno otvorenih pitanja na koja praksa je morala i još će morati odgovarati. O priznanju i izvršenju stranih sudskih odluka govori nam odredbe čl. od 86. do 96. ZRSZ , te o postupku priznanja i izvršenja stranih sudskih odluka odredbe čl. 101. ZRSZ, koje ćemo pojedinačno i svaku zasebno obraditi. |