Abstract | Rad se temelji na analizi podataka o Gradu Zadru, prvenstveno pravnih dokumenata i ostalih dokumenata dostupnih na internetskoj stranici grada prema načinu obrade koristeći metodu slučaja. Povijesnim dijelom proučava se vladavina Kraljevine Italije do Socijalističke Hrvatske. Prvi gradonačelnik grada Zadra je Ive Livljanić.
Grad Zadar je danas središte Zadarske županije te sa 75.062 predstavlja peti grad po veličini u Hrvatskoj. Sukladno Odluci o razvrstavanju jedinica lokalne i područje (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti, Grad Zadar se nalazi u prvoj četvrtini iznadprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave, odnosno među najrazvijenijim jedinicama lokalne samouprave u Hrvatskoj.
Grad Zadar može surađivati i sa jedinicama drugih država, a Odluku o uspostavljanju međusobne suradnje odnosno sklapanju sporazuma o suradnji Grada Zadra s lokalnim jedinicama drugih država donosi Gradsko vijeće.
Statut Grada Zadra propisuje i da Grad Zadar podnosi inicijative, mišljenja i prijedloge nadležnim tijelima, bilo županijske ili državne razine. Predstavničko tijelo Grada Zadra je Gradsko vijeće koje ima 27 članova.
Taj broj može biti i veći ukoliko je to potrebno radi osiguranja zastupljenosti nacionalnih manjina. Objašnjava se rad Gradskog vijeća te gradonačelnika u zadnje četiri godine mandata budući je kandidat iz stranke koja je uvjerljivo preuzela vodstvo u gradu i većini gradskih i općinskih vijeća u županiji.
Radi obavljanja poslova samoupravnog osnivaju se upravna tijela i službe Grada kao glavni vršitelji javnih poslova u lokalnim jedinicama.
Za obavljanje društvenih djelatnosti za koje je zakonom određeno da se obavljaju kao javne službe, Grad osniva javne ustanove. neki od načina sudjelovanja građana u odlučivanju, dok se sedmo poglavlje bavi lokalnim proračunom te se prikazom proračuna pokazuje dinamika upravljanja prihodima i rashodima grada, ciljevima koje želi dostići sudjelujući u projektima, ali i izazovima koji se javljaju.
U zaključku su sadržajno navedene neke pozitivne prakse upravljanja gradskim proračunom te izneseni prijedlozi za poboljšanje budući da je riječ o velikom gradu na strateški važnom položaju koji predstavlja urbano područje sa više od 50.000 stanovnika. |
Abstract (english) | The work is based on the analysis of data about the City of Zadar, primarily legal documents and other documents available on the city's website according to the method of processing using the case method. The historical part studies the rule of the Kingdom of Italy until Socialist Croatia. The first mayor of Zadar is Ive Livljanić.
Today, the city of Zadar is the center of Zadar County, and with 75,062 inhabitants, it is the fifth largest city in Croatia. According to the Decision on the Classification of Local and Regional Self-Government Units by Level of Development, the City of Zadar is in the first quarter of above-average ranked local self-government units, i.e. among the most developed local self-government units in Croatia.
The City of Zadar can also cooperate with units of other states, and the Decision on establishing mutual cooperation, i.e. concluding an agreement on the cooperation of the City of Zadar with local units of other states, is made by the City Council.
The Statute of the City of Zadar also stipulates that the City of Zadar submits initiatives, opinions and proposals to competent authorities, whether at the county or state level. The representative body of the City of Zadar is the City Council, which has 27 members.
This number can be higher if it is necessary to ensure the representation of national minorities. The work of the City Council and the mayor in the last four years of his term of office is explained, as he is a candidate from the party that convincingly took the lead in the city and in the majority of city and municipal councils in the county.
In order to carry out self-governing tasks, administrative bodies and services of the City are established as the main executors of public affairs in local units.
The City establishes public institutions for the performance of social activities that are determined by law to be performed as public services. some of the ways of citizens' participation in decision-making, while the seventh chapter deals with the local budget and the presentation of the budget shows the dynamics of the city's income and expenditure management, the goals it wants to achieve by participating in the projects, but also the challenges that arise.
In the conclusion, some positive practices of city budget management are presented and suggestions for improvement are presented, since it is a large city in a strategically important position representing an urban area with more than 50,000 inhabitants. |