Abstract | Inspekcijski nadzor može se definirati kao „službena provjera poštivanja propisa“ odnosno može se definirati kao „posjet državnih ili poludržavnih, ali i privatnih organizacija kojima je država povjerila ovlast za takvo djelovanje, organizacija određenim subjektima koji u pravilu nisu tražili ili platili takav posjet, a koji se sastoji od provjera da li subjekt poštuje pravila koja se na njega primjenjuju te koji se u pravilu odvija u prostorima subjekta. Inspekcijski nadzor provode inspekcijske službe. Rad inspekcijskih službi detaljnije je reguliran zakonima o pojedinim inspekcijskim službama (Zakon o upravnoj inspekciji (NN 15/18, 98/19; Zakon o inspekciji cestovnog prometa i cesta NN 22/14, 98/19 i 114/22; Zakon o građevinskoj inspekciji NN 115/13; Zakon o prosvjetnoj inspekciji NN 61/11, 16/12, 98/19 i 52/21; Zakon o sportskoj inspekciji NN 86/12, 98/19 i 34/21 )), Zakonom o Državnom inspektoratu (NN 115/18, 117/21, 67/23) i sektorskim zakonima koji sadrže odredbe pojedinim inspekcijskim službama. U prvome dijelu rada pisat ću o vrstama organiziranja inspekcijskih službi. Nakon toga navest ću načela i standarde inspekcijskog nadzora koje je na temelju postojećeg znanja i sistematizacije dobrih praksi u organizaciji i radu inspekcijskih službi razvio OECD u svojim publikacijama iz 2014. i 2018. uz primjere dobre prakse. Po navođenju načela i standarda napravit ću pregled i usporedbu sadašnjeg stanja inspekcijskih službi u Republici Hrvatskoj te stanja prije provođenja mjere objedinjavanja inspekcijskih službi iz Nacionalnog programa reformi za 2018. godinu, odnosno prije donošenja novog zakona o Državnom inspektoratu. Za kraj napravit ću pregled organizacije inspekcijskih službi u drugim zemljama i to u Bosni i Hercegovini te Kraljevini Nizozemskoj i usporediti ga modelom koji se primjenjuje u Republici Hrvatskoj. |
Abstract (english) | Inspection oversight can be defined as "official verification of compliance with regulations," or it can be defined as "visits by state or semi-state, as well as private organizations authorized by the state to conduct such actions, to certain entities that typically have not requested or paid for such visits, consisting of checks to ensure that the entity complies with the applicable rules, usually conducted on the premises of the entity. Inspection oversight is carried out by inspection services. The work of inspection services is more precisely regulated by laws governing individual inspection services (Administrative Inspection Act (NN 15/18, 98/19; Road Traffic and Road Inspection Act (NN 22/14, 98/19, and 114/22; Building Inspection Act (NN 115/13; Education Inspection Act (NN 61/11, 16/12, 98/19, and 52/21; Sports Inspection Act (NN 86/12, 98/19, and 34/21)), the State Inspectorate Act (NN 115/18, 117/21, 67/23), and sectoral laws containing provisions for specific inspection services.In the first part of the paper, I will write about the types of organization of inspection services. After that, I will list the principles and standards of inspection oversight that the OECD developed based on existing knowledge and the systematization of best practices in the organization and operation of inspection services in its publications from 2014 and 2018, along with examples of best practices. After outlining the principles and standards, I will provide an overview and comparison of the current state of inspection services in the Republic of Croatia, as well as the state before the implementation of the measure to consolidate inspection services from the National Reform Program for 2018, or before the adoption of the new State Inspectorate Act. Finally, I will provide an overview of the organization of inspection services in other countries, specifically in Bosnia and Herzegovina and the Kingdom of the Netherlands, and compare it to the model applied in the Republic of Croatia. |