Abstract | Izravni karakter izbora za gradonačelnika, ovoj lokalnoj funkciji ustavnog značaja daje osobit legitimitet. U Zagrebu je percepcija gradonačelnika usredotočena u liku jedne osobe koja gotovo dva desetljeća upravlja glavnim hrvatskim gradom. Uopćeno govoreći, općinski načelnici, gradonačelnici, župani i gradonačelnik Grada Zagreba biraju se na neposrednim izborima, tajnim glasovanjem na mandat od četiri godine. Općinski načelnici, gradonačelnici i župani imaju zamjenike koji se biraju zajedno i istovremeno s njima. Redoviti izbori za općinske načelnike, gradonačelnike i župane te njihove zamjenike održavaju se svake četvrte godine, treće nedjelje u svibnju, istodobno s izborima za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Izbore za općinske načelnike, gradonačelnike, župane i njihove zamjenike raspisuje Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom kojom određuje točan dan njihove provedbe. Od dana raspisivanja izbora do dana održavanja izbora ne može proteći manje od 30 niti više od 60 dana. Kandidate za općinske načelnike, gradonačelnike, župane i njihove zamjenike mogu predlagati: političke stranke registrirane u Republici Hrvatskoj na dan stupanja na snagu odluke o raspisivanju izbora birači. Kandidate za općinskog načelnika, gradonačelnika, župana i njihovog zamjenika može predložiti jedna politička stranka te dvije ili više političkih stranaka. Birači predlažu kandidata grupe birača, a podnositelji kandidature kandidata grupe birača su prva tri po redu potpisnika kandidature. Kandidat ujedno može biti i podnositelj/potpisnik svoje kandidature. Potpise birača za predlaganje kandidata za izbor općinskog načelnika, gradonačelnika i župana te njihove zamjenike dužne su prikupiti i političke stranke. Pravo na zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana iz redova nacionalnih manjina određuje se sukladno odredbama Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina i zakona kojim se uređuje sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave. Pravo na zastupljenost u izvršnom tijelu osigurava se pripadnicima nacionalnih manjina u jedinicama u kojima ostvaruju pravo na razmjernu zastupljenost u predstavničkom tijelu. |