Abstract | Bespilotni zrakoplovi su zrakoplovi namijenjeni izvođenju leta bez pilota u zrakoplovu, koji mogu biti daljinski upravljani ili programirani i autonomni. Stvoreni su prvenstveno u vojne svrhe, ali u posljednje vrijeme, potpomognuti minijaturizacijom tehnologije, prodiru na civilno tržište i sve više ih koriste različiti profili korisnika. Pozitivni propisi koji reguliraju područje rada bespilotnih zrakoplova se još razvijaju i prilagođavaju ubrzanom rastu i prodoru nove tehnologije. Na razini Europske unije trenutno se primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 koja je napravila značajan korak naprijed u odnosu na prethodnu Uredbu, jer svojim normama obuhvaća sve bespilotne zrakoplove, bez obzira na operativnu masu. EU zakonodavstvo, primjetivši sve veću potražnju tržišta za bespilotnim zrakoplovima i povećanje rizika koje prati brojnost letjelica na nebu, priprema i donosi nove propise, koji će u značajnoj mjeri prilagoditi propise za usklađeno funkcioniranje zračnog prostora. Draft Commission Delegated Regulation (EU) on making available on the market of unmanned aircraft intended for use in the ‘open’ category and on third-country UAS operators i Draft Commission Regulation (EU) ... on laying down rules and procedures for the operation of unmanned aircraft svojim normama će urediti kategorizaciju letačkih operacija, pravila registracije, tehničke preduvjete bespilotnih zrakoplova, uvjete za pristup tržištu te uvjete za rad operatora sa sjedištem izvan Europske unije. Područje Republike Hrvatske detaljnije je uređeno Pravilnikom o sustavima bespilotnih zrakoplova, kojim se propisuju uvjeti za sigurnu uporabu bespilotnih zrakoplova operativne mase do i uključujući 150 kg te uvjeti kojima moraju udovoljavati osobe koje sudjeluju u izvođenju letova tim zrakoplovima. Rad se dotiče i zakonodavstva SAD-a, koje je nedavno doživjelo promjene u odnosu na zrakoplovne modele, te se sad, gotovo na sve primjenjuje isključivo Part 107. Ugovori o osiguranju bespilotnih zrakoplova, čije police osiguranja je moguće sklapati u Republici Hrvatskoj, također su proučavani u ovom radu. Ugovor o osiguranju odgovornosti vlasnika za štete učinjene trećima i kasko osiguranje bespilotnih zrakoplova su vrste osiguranja koje je trenutno moguće sklopiti na našem području te su zasad na razini dobrovoljnog osiguranja. |