Abstract | U ovom radu pod nazivom „Proračunski ciklus“ objašnjen je cjelokupan postupak pripreme, donošenja, izvršavanja i vrednovanja proračuna, kako državnog, tako i proračuna JLS.
Najvažnija uloga proračuna u okviru prikupljanja sredstava za financiranje javih rashoda je financijske i ekonomske prirode. Uz nju, bitna uloga proračuna je politička; nastaje kao rezultat dogovora u usklađivanja različitih političkih programa. Predstavničko tijelo je na temelju zakona ovlašteno za donošenje proračuna. U svakom predstavničkom tijelu, na državnoj razini i na lokalnoj / regionalnoj razini se „sukobljavaju“ različite političke struje s različitim idejama, prioritetima i mišljenjima. Nakon što izvršni tijelo predloži proračun predstavničkom, moraju se uskladiti zajednički ciljevi kako bi se na koncu donio proračun koji će uspjeti obuhvatiti sve javne potrebe obuhvaćene proračunom.
Temeljni zakon kojim je uređen proračunski ciklus u Republici Hrvatskoj je Zakon o proračunu. U čl. 3. je navedeno da je državni proračun akt kojim se procjenjuju prihodi i primici te utvrđuju rashodi i izdaci države za jednu godinu, a donosi ga Hrvatski sabor, te da je proračun JLS akt kojim se procjenjuju prihodi i primici te utvrđuju rashodi i izdaci JLS za jednu godinu, a donosi ga predstavničko tijelo.
U teoriji, utvrđeno Zakonom o proračunu, kako je navedeno, proračunski ciklus donošenja državnog i proračuna JLS je vrlo sličan, uz sitne proceduralne razlike. Uz oba proračuna donosi se zakon, odnosno odluka o izvršavanju proračuna. Sastoje je od općeg i posebnog dijela, a kod proračuna JLS i od plana razvojnih programa. |