Abstract | Reprezentativnost ima svoj oblik i razinu. Razlikujemo dva oblika reprezentativnosti ovisno o tome utvrđuje li se reprezentativnost za potrebe trostranog (tripartitnog) socijalnog dijaloga ili dvostranog (bipartitnog) kolektivnog pregovaranja. Tripartitni socijalni dijalog se može odvijati na tri teritorijalne razine: nacionalnoj, područnoj (regionalnoj) i lokalnoj razini. Osim toga, ZRUPS razlikuje „područja“ kolektivnog pregovaranja koja se određuju prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti te „razine“ kolektivnog pregovaranja s obzirom na broj poslodavaca uključenih u kolektivno pregovaranje. ZRUPS u vezi tih pitanja uglavnom uređuje postupak utvrđivanja reprezentativnosti, kriterije reprezentativnosti i prava reprezentativnih udruga. Najvažnije pitanje koje uređuje ZRUPS je pitanje reprezentativnosti sindikata za kolektivno pregovaranje. Da bi se ono provelo potrebno je da je stranka kolektivnog ugovora na strani sindikata reprezentativna (ili više njih) i da je njena reprezentativnost utvrđena u skladu s odredbama tog Zakona. Zato što se pitanje reprezentativnosti za sklapanje kolektivnih ugovora javlja u vezi s reprezentativnošću sindikata. Pa tako ZRUPS razlikuje dvije skupine kolektivnih ugovora za sklapanje, od čega prvu skupinu čine kolektivni ugovori u gospodarstvu, dok drugu skupinu čine kolektivni ugovori u državnoj i javnoj službi. Povjerenstvo provodi postupak utvrđivanja reprezentativnosti. Onda se postupak utvrđivanje reprezentativnosti po tome razlikuje s obzirom utvrđuje li se reprezentativnost za potrebe predstavljanja na nacionalnoj razini ili za potrebe kolektivnog pregovaranja. Ovdje se radi o postupku utvrđivanja reprezentativnosti ali i postupku utvrđivanju sastava pregovaračkog odbora sindikata. Da bi se pokrenuo postupak utvrđivanja reprezentativnosti sindikat mora podnijeti zahtjev Povjerenstvu uz navođenje podataka o ukupnom broju članova sindikata podnositelja zahtjeva na razini na kojoj se utvrđuje reprezentativnost. Govori li se o postupku pokretanja utvrđivanja sastava pregovaračkog odbora sindikata, onda će njega pokrenuti sindikat podnošenjem zahtjeva sindikata Povjerenstvu uz navođenje podataka o ukupnom broju članova sindikata podnositelja zahtjeva. Ovdje će rad Povjerenstva biti takav što će ono nakon zaprimanja zahtjeva za utvrđivanje reprezentativnosti, odnosno za utvrđivanje broja i sastava pregovaračkog odbora, najkasnije u roku od osam dana utvrditi sadrži li podneseni zahtjev sve propisane podatke ili ne. Nakon zaprimanja i provjere zahtjeva, Povjerenstvo će na temelju utvrđenih podataka u roku od petnaest dana od dana isteka roka od trideset dana za dostavu podataka, rješenjem utvrditi reprezentativnost sindikata, odnosno broj i sastav pregovaračkog odbora za kolektivno pregovaranje te ga dostaviti svim sindikatima koji su sudjelovali u postupku utvrđivanja reprezentativnosti. Trajanje reprezentativnosti sindikata za kolektivno pregovaranje ili zastupljenost u pregovaračkog odbora je onoliko koliko važi kolektivni ugovor. Kada je riječ o važenju kolektivnog ugovora, on će biti važeći samo ako reprezentativni sindikati potpisnici u svom članstvu imaju više od pedeset posto radnika članova od ukupno sindikalno organiziranih radnika kod reprezentativnih sindikata. To vrijedi za reprezentativne sindikate koji su sklopili kolektivni ugovor i za reprezentativne sindikate koji su sklopili kolektivni ugovor u državnoj i javnoj službi. Međutim, kolektivni ugovor koji su sklopili sindikati zastupljeni u pregovaračkom odboru, a koji će se primjenjivati na više područja javnih službi prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti bit će važeći samo ako ga potpiše najmanje po jedan sindikat iz najmanje tri različita područja prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti za koje se pregovaralo i koji u svom članstvu imaju najviše od pedeset posto radnika članova od ukupno sindikalno organiziranih radnika sindikata zastupljenih u pregovaračkom odboru. |
Abstract (english) | Representativeness has it's own form and level. We distinguish between two forms of representativeness depending on whether representativeness is determined for the needs of three-sided (tripartite) social dialogue or two-sided (bipartite) collective bargaining. Tripartite social dialogue can take place at three territorial levels: national, regional and local. Besides that, the law on the representativeness of employers' association and trade unions distinguishes the „area“ of collective bargaining that are determined according to the National Classification of Activities and the „level“ of collective bargaining with regard to the number of employers involved in collective bargaining. The law on the representativeness of employers' associations and trade unions regarding those questions mainly regulates the procedure for determinig representativeness, thr criteria of representativeness and the rights of representativeness associations. The most important question regulated by the law on the representativeness of employers' associations and trade unions is the question of trade unions representativeness for collective bargaining. In order for it to be implemented, it's necessary that the party to the collective contract on the side of the trade union is representative (or several of them) and that it's representativeness is determined in accordance with the provisions of that law. Because the question of representativeness for concluding collective contracts appears in connection with the representativeness of trade unions. Thus, the law on the representativeness of employers' associations and trade unions distinguishes two groups of collective contracts to be concluded, of which the first group consists of collective contracts in the economy, while the second group consists of collective contracts in state and public service. The commission carries out the procedure for determining representativeness. Then the procedure for determining representativeness differs according to whether representativeness is determined for the needs of the national level or for the needs of collective bargaining. This is about the procedure for determining representativeness but also the procedure for determining the composition of the negotiating committee of trade unions. In order to initiate the procedure for determining representativeness, the trede union must submit a request to the Commission with information on the total number of members of the applicants trade union at the level on which it is determined. If there si talk of starting the procedure for determining the composition of the negotiating committee of trade unions, than the trade union will initiate it by submitting a union request to the Commision with information on the total number of applicant trade union members. Here, the Commission's work will be such that after receiving the request for determining representativeness, that is, for determining the number and composition of the negotiating committe of trade unions, it will determine within eight days at least whether the submitted request contains all the prescribed information or not. After receiving and verifying the request, the Commission will, on the basis of the determined dana, within fifteen days from the date of expiry of the thirty-day deadline for the delivery of data, determine the representativeness of the trade union, i.e. the number and composition of the negotiating committtee of trade unions for collective bargaining and deliver it to all the trade unions that participated in the process of determining representativeness. The duration of the representativeness of the trade union for collective bargaining or representation in the negotiating committee is as long as the collective contract is valid. When it comes to the validity of the collective contract, it will be valid only if the signatory representative trade unions have more than fifty percent of the member workers out of the total unionized workers of the representative trade unions. This applies to representative trade unions that have concluded a collective contract and to representative trade unions that have concluded a collective contract in state and public service. However, the collective contract concluded by the trade unions represented in the negotiating committee, which will be applied to several areas of public services according to the National Classification of Activites, will only be valid if it is signed by at least one trade union from at least three different areas according to the National Classification of Activities for which negotiated and whose memebrship has a maximum of fifty percent of worker members from the total number of trade union-organized unions represented in the negotiating committee. |