Abstract | U današnje vrijeme, teško je zamislivo živjeti u naseljima bez uređenih cesta, nogostupa, bez održavanih javnih zelenih površina, bez uređenog sustava javne rasvjete kao i bez mogućnosti priključka na vodoopskrbni i sustav javne odvodnje, a mogućnost adekvatnog zbrinjavanja otpada nije potrebno posebno niti spominjati. Naravno, naprijed navedeno se ponajprije odnosi na razvijene zemlje zapadne Europe gdje se o tim potrebama uopće niti ne razmišlja, već se iste podrazumijevaju, za razliku od manje razvijenih zemalja gdje su naprijed navedene civilizacijske potrebe stvar luksuza i za sada samo daleke želje. Sve navedene potrebe nazivamo komunalnim djelatnostima i u pravilu su povjerene na upravljanje jedinicama lokalne samouprave. Međutim, sedamdesetih godina prošlog stoljeća uočava se trend vanjskog ugovaranja komunalnih djelatnosti, odnosno jedine lokalne samouprave uključuju i angažiraju privatni sektor u obavljanje komunalnih djelatnosti. Navedeno je utjecaj menadžerskih reformi javne uprave. Na javni sektor su se počela primjenjivati pravila privatnog sektora koja su prikazana unutar ovog rada, a što je za posljedicu i imalo vanjsko ugovaranje komunalnih javnih službi (contracting out, outsourcing). Glavna tema ovog završnog rada se odnosi na vanjsko ugovaranje obavljanja komunalnih djelatnosti. Za prikaz praktičnog dijela vanjskog ugovaranja obavljanja komunalnih djelatnosti uzet je primjer Grada Koprivnice, odnosno Ugovor o održavanju nerazvrstanih cesta na području Grada Koprivnice. Vanjsko ugovaranje obavljanja komunalnih djelatnosti, kao jedan od načina povjeravanja javne službe privatnom sektoru, uzeto je kao primjer iz razloga što bi se htjelo prikazati može li privatni sektor na jednak način obavljati određenu javnu službu, odnosno može li je obavljati na isti način kako bi to obavio sam javni sektor. Ovim radom se također, kroz praktični primjer želi prikazati koji su to razlozi zbog kojih se javni sektor odlučuje na povjeravanje određene javne službe privatnom sektoru. Također se želi vidjeti na koji način javni sektor osigurava kvalitetu, prati troškove i način izvršenja povjerenih obaveza privatnom sektoru, koji su kriteriji odabira vanjskog ponuditelja uz prikaz prednosti i nedostataka vanjskog ugovaranja obavljanja komunalnih djelatnosti. Naime, prateći suvremene tendencije razvoja javnih službi, možemo primijetiti da se sve više komunalnih djelatnosti vraća pod okrilje javnog sektora te bi se htjelo vidjeti koji su razlozi koji do toga dovode. Prikazom cijelog postupka prije samog sklapanja Ugovora o održavanju nerazvrstanih cesta na području Grada Koprivnice, analizom sadržaja samog ugovora, a koji je prilog ovom radu i čini njegov sastavni dio, želi se vidjeti je li moguće izjednačiti privatni i javni sektor u obavljanju komunalnih javnih službi ili bi komunalne djelatnosti ipak bolje obavljao javni sektor s obzirom kako mu je isto „nametnuto“ kroz samu povijest i shvaćanje države kao servisa za obavljanje i pružanje javnih usluga ili bi to isto ipak bolje obavljao privatni sektor, uz prikaz prednosti i nedostataka i jedne i druge strane. Također će se prikazati i problemi na koje jedinica lokalne samouprave, a i sam izvođač nailaze kod provedbe Ugovora o održavanju nerazvrstanih cesta na području Grada Koprivnice. |