Abstract | Porezi su pojam koji se dugi niz godina mijenjao i tumačio na razne načine, samo njegovo tumačenje se još uvijek mijenja zbog raznih gospodarskih, socijalnih, ekonomskih, političkih i društvenih utjecaja. Cilj osnivanja EU bilo je promicanje i uspostava trajnog mira i okončanje međususjedskih ratova. Fiskalni sustav i fiskalnu politiku EU karakterizira često i izraženo suprotstavljanje interesa prilikom stvaranja i formiranja zajedničkog tržišta i jače političke integracije. Osnovni cilje europskog ujedinjavanja je bila uspostava jedinstvenog tržišta, a taj razvoj trajao je mnogo godina i prošao je nekoliko faza. O poreznom zakonodavstvu uglavnom odlučuje svaka država članica EU na nacionalnoj razini, a Europska komisija smije iznijeti prijedloge kada smatra da je na razini EU potrebna neka promjena kako bi unutarnje tržište ispravno funkcioniralo. Struktura fiskalnog sustava EU odnosi se na proračun EU, kao jedini instrument provođenja politike sa supranacionalne razine EU. Proračun je izrazito malen u odnosu na cjelokupno područje koje pokriva, a po veličini i strukturi prihoda i rashoda, razlikuje se od nacionalnih proračuna država članica. Porezni sustavi država članica nije trajan ni vječan. Svaki od njih podložan je većim ili manjim promjenama, s tim da se uvijek nastoji postići što veća efikasnost i jednostavnost ubiranja poreza. Kroz analizu i usporedbu poreznih sustava država članica, može se vidjeti da postoje različiti utjecaji poreza kod različito razvijenih gospodarstava. Razvijene zemlje ostvaruju veće utjecaje na radnu snagu i dohotke stanovništva jer im jačina gospodarstva i prihodi građana i poduzeća to omogućuju. Manje razvijene zemlje također oporezuju svoje stanovništvo i proizvode, te na osnovu većih poreza, pune državnu blagajnu. Tako prihodi koje ima država od poreza, ne bitno o razvijenosti države, imaju važnu ulogu za njezinu nacionalnu suverenost i funkcioniranje. Porezno usklađivanje, odnosno porezna harmonizacija, znači koordinaciju poreznih sustava država članica EU, kako bi se izbjegle nacionalne porezne mjere koje bi mogle negativno utjecati na cjelokupno funkcioniranje zajedničkog tržišta; na slobodno kretanje roba, usluga i kapitala. Pravo svake države članice je da ustanove i zadrže svoj porezni sustav, ali imaju obvezu neke dijelove tog sustava uskladiti s odlukama tijela EU. Potpunu harmonizaciju poreznih sustava u EU vrlo je teško postići jer su porezni sustavi država članica uglavnom u nadležnosti svojih država, tako u EU još uvijek ne postoji istinska zajednička porezna politika unatoč uvođenju zajedničkog tržišta, te ekonomske i monetarne unije. |